“Cei ce controlează trecutul controlează viitorul. Cei ce controlează prezentul controlează trecutul.”
George Orwell
De la prima proiecție a fraților Lumière, când publicul a fugit din calea unui tren demult intrat în gară, dar proiectat pe ecran pentru prima oară, ce înseamnă prezentul și trecutul a fost una dintre întrebările fundamentale ale cinemaului. Prezența camerei fixează și arhivează ceva care devine automat trecut. Proiecția, pe de altă parte, readuce trecutul în prezent. În spatele aparatelor, regizorul, operatorul și monteur-ul pot modela și modifica reprezentarea trecutului și experiența din prezent a privitorului.
Filmele propuse în acest an la fARAD sunt, fiecare în felul lui, meditații asupra documentarului ca formă de călătorie în timp, de joacă cu prezentul și trecutul, de construcție a unui prezent paralel și de reevaluare a unui trecut cunoscut doar parțial.
Laborator fARAD
Ediția 2016 a fARAD lansează Laboratorul fARAD, un laborator creativ unic destinat tinerilor profesioniști ai filmului documentar, parțial modelat după laboratoarele de la Sundance, Independent Filmmaker Project și IDFA, și născut ca urmare a discuțiilor derulate cu comunitatea de documentariști din Arad în cadrul edițiilor anterioare ale festivalului.
Participanții primei ediții a Laboratorului au fost: Andrei Răuțu și Flavia Barabas, cu proiectul Fereastra lui Mircea Eliade, Gabriela Forfotă și Carmen Tofeni, cu proiectul Folk!, Daria Nistor și Marius Mihalcea, cu proiectul La Belle Epoque și Andra Tarara și Maria Salomia, cu proiectul Portret de familie cu bunică, iar invitații speciali ai festivalului care au acordat feedback creativ intensiv pe cele patru proiecte în dezvoltare selectate au fost: Magnus Gertten (Suedia), Alexandru Belc, Titus Muntean, Vlad Petri (România), alături de echipa creativă a festivalui reprezentată de regizorul de film documentar Mona Nicoară, directorul artistic al festivalului, și criticul de film Mihai Chirilov, președintele festivalului.