Desfășurată între 2-6 octombrie 2019, cea de-a șasea ediție a Festivalului de film documentar fARAD aduce pe ecrane, ca în fiecare an, o selecție de filme care explorează diverse forme cinematografice de reprezentare a realității, reunite sub tema Harta și Teritoriile.

„Programul este asemănător unui jurnal de călătorie, inspirat de spațiul locuit, ca domeniu al interacțiunii umane. Fie că vorbesc despre mari centre urbane, mici zone rurale sau, pur si simplu, despre teritorii în care oamenii își duc existența, filmele selectate construiesc o reflectare complexă a relațiilor dintre oraș, spațiu, arhitectură, urbanizare, geografie și societate”, spune Dimitris Kerkinos, directorul artistic fARAD începând cu această ediție. “Parafrazând celebra sintagmă a lui Le Corbusier, care vedea casa ca pe o mașină de locuit, am putea spune că și orașul este, la rândul său, o mașină de locuit; întrebarea este cum îl ocupă oamenii și cum intră în relație cu el și, mai ales, cum acest habitat specific modelează mentalități, valori și moduri de gândire?”

Documentarele selectate ne poartă prin călătorii virtuale în toate colțurile lumii, compunând dinamici spațiale extrem de diverse: explorează Madridul ascuns din subterane (Orașul ascuns), descoperă locuitorii de pe acoperișurile clădirilor cubaneze (Havana, de la înălțime), observă cultura rurală din America profundă (Monrovia, Indiana), urmărește transformările urbane și sociale din Hong Kong (O lume în continuă mișcare) și ia pulsul vieții din jurul faimoasei piețe Vittorio din Roma (Piazza Vittorio). Filmul de deschidere, Lumea de la picioarele tale, însoțește un american perseverent care descoperă New York-ul la pas, strâbâtând mii de kilometri din străzile metropolei. Disputa a două familii ce locuiesc în taigaua siberiană (Braguino), creativitatea a trei prieteni aflați într-o tabără de refugiați din vestul Saharei (Hamada), libertatea de expresie revigorantă care explodează pe străzile din Kinshasa (System K) sau apartamentul în care se reunesc trecutul și prezentul orașului Iași (Timebox), toate scot în evidență rolul spațiului și al geografiei în viețile oamenilor care le locuiesc:

 

fARAD onorează la această ediției memoria regizoarei Agnès Varda, recent dispărută, cu documentarul Mur Murs (Mur-murale), care ne invită la o plimbare prin Los Angeles-ul anilor 1980 prin graffiti-urile și diversele sale culturi.

“Anul acesta festivalul explorează interacțiunea între oameni și oraș. Sper, din această perspectivă, că Aradul va descoperi la ediția fARAD numărul 6 fețele sale invizibile”, spune Corina Șuteu, președintele festivalului.

 

Laboratorul fARAD

fARAD 2019 a inclus și cea de-a patra ediție a Laboratorului fARAD, care s-a desfășurat între 1-6 octombrie la Cinema Arta din Arad.

Și în acest an, Laboratorul fARAD a inclus o serie de sesiuni de feedback cu invitații speciali ai festivalului pe proiectele în dezvoltare ale participanților, alături de un atelier practic intensiv susținut de Dana Bunescu pe durata a șase zile, având ca temă Sunetul de film documentar ca parte din viziunea creativă. Acestora li s-au adăugat un seminar despre Fiction in Documentary Filmmaking – A Case Studysusținut de regizorul Laurențiu Damian și unul despre „Directing and Sound Recoding in Observational Documentary” susținut de regizorul Alexander Nanu și jurnalistul Mihai Grecea, realizatori ai filmului COLECTIV. Mentorii invitați să acorde feedback creativ intensiv pe proiectele în dezvoltare selectate au fost regizorii Pedro Ruiz (Canada), Bo Wang (SUA), Victor Moreno (Spania) și Nora Agapi (România), alături de echipa creativă a festivalului reprezentată de președintele fARAD, Corina Șuteu, și directorul artistic, Dimitris Kerkinos.

Proiectele selectate și participanții Laboratorului fARAD 2019 au fost Loc de joacă (Xandra Popescu & Laurențiu Cotac), It`s My Car (Florin-Alexandru Iordache), Letters from Ellen (Letiția Popa), The Man and His Shadow (Dragoș Hanciu) și Locul unde răsare primul Soarele, dar dreptatea ajunge ultima (Andrei Tache-Codreanu & Andrei Stoian). Cu participarea specială a lui Octav Avramescu, un cinefil pasionat de sunetul de film documentar. Tudor Platon, Carla Fotea și Natalia Deliu s-au reîntors la Laborator cu filmul House of Dolls, proiect dezvoltat în cadrul Laboratorului fARAD 2018 și recent finalizat.

 

Echipa festivalului

Președinte festival: Corina Șuteu
Director artistic: Dimitris Kerkinos
Producător general: Oana Radu
Consultant programare: Mihai Chirilov
Coordonator producţie: Eugen Lumezianu
Coordonator fARAD Lab & social media: Elena Coman
Relații cu presa: Quartz Media Production
Print traffic: Ștefan Bradea
Subtitrări: Ligia Soare
Coordonatori proiect/CMCA: Ramona Vărșăndan, Viorica Papp-Balint, Silvia Netedu, Adorian Ham
Coordonator voluntari: Cătălin Alb
Identitate vizuală: Călin Man | kinema ikon
Design: Andrei Pastuhov
Trailer: Diana Rădulescu
Muzica trailer: Un poem scris și interpretat de Omar Pérez López
Foto: Ciprian Hord
Video: Mihnea Rareș Hanțiu