Festivalul internațional de film documentar fARAD revine toamna aceasta la Arad pentru cea de-a 10-a ediție, cu un program grupat sub tema „Om bogat, om sărac”. Publicul este invitat să participe între 22 și 26 noiembrie la proiecții și evenimente speciale, care vor transforma temporar orașul de pe Mureș în capitala filmului documentar din România.
“Selecția", notează Dimitris Kerkinos, directorul artistic al festivalului, "examinează noțiunea de bogăție, măsurată nu doar în bani și bunuri materiale, ci și în raport cu contextul social și modul de viață al oamenilor. Majoritatea filmelor prezintă realitatea contemporană a societăților capitaliste neoliberale și a economiei globalizate, care au dus la o creștere dramatică a inegalității sociale și la o diferență tot mai mare între bogați și săraci. În centrul selecției se află opera regizoarei americane Lauren Greenfield. Filmele sale pătrund în miezul idiosincratic al societății americane și reflectă dependența omului modern de bani (Kids + Money) și dominația culturii materialiste (Best Night Ever, Magic City), investigând totodată ramificațiile Visului American - de la premiatul Generation Wealth la The Queen of Versailles, care explorează ascensiunea și decăderea uneia dintre cele mai bogate familii americane.
Dacă filmele lui Greenfield se concentrează asupra deconstrucției Visului American, filme precum All the Beauty and the Bloodshed (Leul de Aur, Veneția 2022) și Money, Freedom. A Story of CFA Franc exemplifică felul în care este creată bogăția în contextul capitalismului și al colonialismului: primul revelează modul în care familia Sackler a construit un imperiu cu prețul unor vieți omenești, în timp ce al doilea prezintă istoria colonizării monetare din Africa de Vest care, până în prezent, împiedică națiunile sale să își stabilească propria economie și să prospere. Consecințele neoliberalismului și ale economiei globalizate la bunăstarea oamenilor obișnuiți sunt analizate în Love is not an Orange (despre migranții economici în Vest după prăbușirea URSS), The Hill (viața într-o groapă de gunoi din Kârgâzstan și lupta pentru supraviețuire a celor aflați la periferia societății) și Entrepreneur (care juxtapune o afacere locală de familie cu o întreprindere globală, arătând modul în care inovația și noua ordine economică acaparează economia tradițională). Nu în ultimul rând, bogăția e abordată în termeni de stil de viață elitist (Elegance), iluzii de grandoare (Taming the Garden), statut familial și strategii maritale (Pocalul. Despre fii și fiice), dar și de generozitate și solidaritate (Cesaria Evora)." Ediția de anul acesta va fi deschisă cu documentarul Milton Glaser: To Inform and Delight, care explorează viața și opera unuia dintre cei mai importanți graficieni americani și subiectului unuia dintre evenimentele speciale ale acestei ediții.
Printre invitații cu filme în festival s-au numărat Dana Bunescu (România), Ana Sofia Fonseca (Portugalia/Cabo Verde), Wendy Keys (SUA) și Katy Léna N'diaye (Senegal/Franța).
EVENIMENTE CONEXE
Programul proiecțiilor a fost completat de o serie de evenimente speciale, care marchează și colaborarea cu două organizații timișorene reputate.
Acestea au inclus o expoziție dedicată afișelor legendarului designer american Milton Glaser, realizată în colaborare cu TypopassageTM, un micro-muzeu timișorean dedicat designului grafic și artei tipografice, care va avea loc în spațiul public din Arad. Glaser este, totodată, protagonistul deschiderii oficiale fARAD 10. Proiectat în prezența regizoarei Wendy Keys, documentarul "Milton Glaser: To Inform and Delight" explorează viața și opera artistului căruia îi datorăm iconicul design, recognoscibil la nivel global, al logo-ului „I Love New York”.
Colaborarea cu Librăria La Două Bufnițe din Timișoara include atât o librărie pop-up deschisă în foaierul de la Cinema Arta, cât și o discuție online din seria Saloanelor Insula 42 dedicată intersecției dintre documentar și literatură.
O gală a documentarului românesc, prilejuită de inițiativa fARAD de a organiza, în premieră absolută, un Top Ten al celor mai bune producții de gen din România de după 1989, a marca închiderea fARAD 10.
În ultimii trei ani, fARAD a invitat un designer român să realizeze afișul festivalului. Pentru fARAD 10, onoarea de a transpune grafic tema festivalului, „Om bogat, om sărac”, i-a revenit lui Radu Pandele, artist contemporan născut în București și care a copilărit la Arad, unul dintre cei mai proeminenți creatori la momentul actual din țară.
LABORATOR fARAD
fARAD 10 a inclus și a opta ediție a Laboratorului fARAD, o componentă importantă a festivalului destinată noilor proiecte de film documentar, găzduită de Sala mică a Cinema Arta din Arad. Ediția 2023 a inclus sesiuni de feedback creativ cu invitații speciali ai festivalului pe proiectele în dezvoltare ale participanților, alături de un atelier practic intensiv susținut de Dana Bunescu având ca temă Sunetul de film documentar ca parte din viziunea creativă. Documentarele Între două lumi (Ana Gurdiș, Doy Romanța Dochițan, co-regizori), Subpoezie (Andreea Chiper, regizor, Ioan Bănculescu, monteur) și Țara laptelui și-a mierii (Andrei Răuțu, regizor, Ioana Ciobanu, monteur) au fost selectate pentru a își continua parcursul creativ în cadrul programului de mentorat din acest an (mai multe detalii despre edițiile anterioare).
Cinema Arta, Arad (Str. Vasile Alecsandri nr. 2, Arad)
Intrarea liberă, în limita locurilor disponibile
Proiecțiile au fost prezentate în varianta originală, cu subtitluri în limbile română și engleză.